[t4b-ticker]

چربی گیر دوجداره چیست؟

چربی گیر مخزنی است از جنس بتن، استیل، پلی اتیلن، فایبرگلاس و یا کامپوزیتهای دیگر که وظیفه دارد چربیها، روغن و مواد جامد خروجی لوله کفشور و سینک ظرفشویی حاصل از شستشوی ظروف و پخت و پز را از پساب آشپزخانه و رستوران جدا نموده و مانع از گرفتگی لوله‌های فاضلاب و به خطر افتادن سیستمهای تصفیه فاضلاب گردد.

چربی گیر پلی اتیلن ساخته شده از پلی اتیلن سنگین (HDPE) میباشد و شکل آن غالبا استوانه افقی یا خوابیده است. چربی گیر پلی اتیلن معمولا در ظرفیتهای 500 لیتری تا 120 مترمکعب تولید و مورد استفاده قرار میگیرد. این سیستم با استفاده از فرایندهای شناورسازی و تهنشینی، تمام روغنها، چربیها و ذرات معلق موجود را حذف میکند و از بین می برد. به طور کلی و به صورت استاندارد، چربیگیرها در مسیر لولهکشی فاضلاب قرار میگیرند. بعد از وارد شدن فاضلاب به این سیستم، چربیها از داخل آن جمعآوری میشوند. چربیها و روغنهای جمع آوری شده، از بین می روند و با حذف آنها از گرفتگی و انسداد لولهها، نشتی چربیها و پر شدن سریع چاههای جذبی جلوگیری میشود.

مزایای چربی گیر پلی اتیلن

چربی گیرها از نظر جنس معمولا به 3 دسته فایبرگلاس، بتنی و پلی اتیلنی تقسیم میشوند که به دلیل مزایا و ویژگیهای منحصر به فردی که چربی‌گیرهای پلی‌اتیلنی دارند، در سال‌های اخیر، تولید و استفاده از آن‌ها افزایش یافته است.

چربیگیر پلی اتیلن دارای مزایای بیشماری میباشد از جمله:

دارای راندمان و کارایی بالایی در حذف چربی و روغن میباشد.
وزن سبکی دارد و حمل و نصب آن راحت و آسان است.
دریچه‌هایی برای بازدید و تخلیه چربی و لجن دارد، به همین دلیل بهرهبرداری و تخلیه چربی و لجن از آن بسیار آسان میباشد.
در برابر خوردگی، زنگزدگی، ضربه، شرایط محیطی نامناسب و فشارهای وارده از سوی خاک مقاومت بسیار بالایی دارد.
کاملا آب‌بندی شده است و هیچگونه آلودگی به خارج از چربی گیرهای پلاستیکی نفوذ نمیکند.
مواد معلق و ذرات قابل ته‌نشینی در فاضلاب را کاملا حذف می کند.
جداره بسیار محکم و مقاومی دارد.

انواع چربی گیر پلی اتیلن دوجداره و کاربرد آنها

چربی گیرهای پلی اتیلن دوجداره در دو مدل ایستاده و خوابیده طراحی میشوند. چربی گیر پلی اتیلن دوجداره ایستاده و خوابیده از نظر عملکرد و نحوه کارکرد، تفاوتی با هم ندارند. هر دو نوع چربی گیر از روش شناورسازی ثقلی برای حذف چربی و روغن از فاضلاب استفاده میکنند. در این روش، چربی و روغن به دلیل چگالی کمتری که نسبت به آب دارند، بر روی سطح آب شناور میشوند و میتوان آنها را به راحتی جمعآوری کرد.

تفاوت اصلی بین این دو نوع چربی گیر در نحوه نصب آنها است و انتخاب بین آن‌ها غالبا با توجه به محدودیت‌های فضای موجود صورت می‌گیرد. چربی گیر پلی اتیلن دوجداره ایستاده به صورت عمودی نصب می شود، در حالی که چربی گیر پلی اتیلن دوجداره خوابیده به صورت افقی نصب میشود.

نصب چربی گیر پلی اتیلن دوجداره ایستاده معمولا آسانتر از نصب چربی گیر پلی اتیلن دوجداره خوابیده است. از طرف دیگر، در مواردی که نیاز به ظرفیت بالا است، چربی گیر پلی اتیلن دوجداره خوابیده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای انتخاب چربی گیر می‌بایست عوامل مختلفی را در نظر گرفت که تعدادی از آن‌ها در ادامه آمده است:

حجم فاضلاب: حجم فاضلاب تولیدی، تعیین کننده حجم چربی گیر است.
نوع کاربری: نوع کاربری چربی گیر، تعیین کننده نوع طراحی و ویژگیهای چربی گیر است.
شرایط محیطی: شرایط محیطی مانند دما و رطوبت، تعیین کننده نوع مواد و مصالح مورد استفاده در ساخت چربی گیر است.

انواع مختلف چربی گیر دوجداره پلی اتیلن در کاربردهای مختلفی استفاده میشوند. از جمله کاربردهای این چربی گیرها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

رستورانها و آشپزخانههای صنعتی:

چربی گیرهای پلی اتیلن دوجداره برای حذف روغن و چربی از فاضلاب رستورانها و آشپزخانههای صنعتی استفاده میشوند. چربی و روغن یکی از اصلیترین آلاینده‌های فاضلاب رستورانها و آشپزخانههای صنعتی است که میتواند باعث گرفتگی لولهها، منهولها و دیواره چاههای جذبی شود. چربیگیرهای پلی اتیلن دوجداره با حذف روغن و چربی از فاضلاب از بروز این مشکلات جلوگیری میکنند. چربی گیر دوجداره پلی اتیلن در بسیاری از واحدهای آشپزخانهای و پخت و پز به منظور انجام فرایندهای زیر استفاده میگردد:

1. حذف روغن و چربیها از فاضلاب جهت جلوگیری از گرفتگی لوله‌ها، منهولها و دیواره چاه‌های جذبی

2. حذف مواد معلق و ذرات قابل تهنشینی از فاضلاب جهت جلوگیری از پر شدن سریع چاه جذبی و همچنین جلوگیری از انسداد و گرفتگی لوله‌ها و منهول‌های فاضلاب

3. پیشتصفیه انواع فاضلابهای بهداشتی و صنعتی و کاهش بار آلودگی فاضلاب

4. متعادلسازی کیفی و کمی فاضلاب درسیستم‌های تصفیه فاضلاب

5. استفاده به عنوان ایستگاه پمپاژ فاضلاب

کارواشها، صنایع غذایی، صنایع شیمیایی:

چربی گیرهای پلی اتیلن دوجداره برای حذف روغن و چربی از فاضلاب صنایع غذایی استفاده میشوند. چربی و روغن یکی از اصلیترین آلایندههای فاضلاب صنایع غذایی است که می تواند باعث آلودگی محصولات غذایی شود. چربیگیرهای پلی اتیلن دوجداره با حذف روغن و چربی از فاضلاب، از آلودگی محصولات غذایی جلوگیری میکنند.

چربی گیرهای پلی اتیلن دوجداره صنعتی:

چربی گیرهای پلی اتیلن دوجداره صنعتی برای حذف روغن و چربی از فاضلاب صنایع با حجم فاضلاب بالا استفاده میشوند. این چربی گیرها معمولا از ظرفیت بالایی برخوردار هستند و میتوانند در مدت زمان کوتاهی، حجم زیادی از روغن و چربی را از فاضلاب حذف کنند.

چربی گیرهای پلی اتیلن دوجداره خانگی:

چربی گیرهای پلی اتیلن دوجداره خانگی برای حذف روغن و چربی از فاضلاب منازل استفاده می شوند. این چربی گیرها معمولا از ظرفیت پایینی برخوردار هستند و برای منازل با تعداد کم افراد مناسب هستند.

چربی گیرهای پلی اتیلن دوجداره پیشساخته:

چربی گیرهای پلی اتیلن دوجداره پیشساخته، چربی گیرهایی هستند که به صورت پیشساخته و آماده نصب تولید میشوند. این چربی گیرها نصب آسانی دارند و میتوانند در مدت زمان کوتاهی، نصب و راهاندازی شوند.

تفاوت سپتیک تانک و چربی گیر پلی اتیلن

سپتیک تانک و چربی گیر از نظر ظاهری تقریبا مشابه یکدیگر هستند و شاید در نگاه اول نتوان این دو را از هم تشخیص داد. سپتیک فاضلاب و چربی گیر پلی اتیلن هر دو از تجهیزات پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی هستند، اما عملکرد متفاوتی دارند. سپتیک تانک برای تصفیه فاضلاب خانگی و صنعتی استفاده میشود، در حالی که چربی گیر پلی اتیلن برای حذف چربی و روغن از فاضلاب آشپزخانه‌ها، رستورانها، فست فودها و سایر مراکزی که در آنها از روغن و چربی استفاده میشود، به کار می‌رود. سپتیک تانک از طریق فرایندهای بیولوژیکی و شیمیایی، فاضلاب را تصفیهمیکند؛ چربی گیر از طریق فرایند شناورسازی، چربی و روغن را از فاضلاب جدا میکند.

مرسوم است که فاضلاب آشپزخانه‌ها و مراکز با خروجی روغن و چربی بالا، ابتدا به چربی گیر و سپس به سپتیک تانک هدایت شوند؛ چرا که چربی بالای موجود در فاضلاب در فرایند تجزیه درست در سپتیک تانک اختلال ایجاد می‌کند و این منجر به پر شدن بسیار زود هنگام مخزن سپتیک تانک  میشود.

از نظر ساختار طراحی، تفاوت چربی گیر و سپتیک تانک، در محل لوله خروجی و محل سوراخ بافل میانی است که در چربی گیر پایین‌تر از سپتیک تانک قرار دارند.

قیمت چربی گیر دوجداره فاضلاب در نشاگستر پردیس

شرکت نشاگستر پردیس با استفاده از به‌روزترین دستگاهها و همچنین مجربترین افراد، چربی گیرهای پلی اتیلن در حجمهای مختلف تولید میکند. قیمت چربی گیر پلی اتیلن به عوامل مختلفی از جمله حجم چربی گیر، ملاحظات خاص طراحی، تک لایه یا دو لایه بودن بدنه، دفنی یا غیر دفنی بودن مخزن و همچنین مشخصات سفارشی این تجهیزات بستگی دارد. پس از تعیین ویژگیهای مورد نظر و برآورد حجم فاضلاب ورودی به واحد چربی گیر، قیمت سیستم مشخص میگردد. همچنین جهت برآورد هزینه کامل اجرای یک واحد چربی گیر، مشخص نمودن محدوده عملیات عمرانی مورد نیاز شامل ساخت فونداسیون در صورت مناسب نبودن خاک محل استقرار مخزن، خاکبرداری و خاکریزی و هزینه های ناشی از انتقال فاضلاب به محل استقرار چربی گیر پلی اتیلنی و همچنین پس از تصفیه به محل دفع یا سایر واحدهای تصفیه، ضروری می‌باشد.

برای داشتن انتخاب و خرید مناسب، لازم است که هنگام خرید چربی گیر پلی اتیلن به یک سرینکات و موارد توجه کرد. از جمله قبل از سفارش و خرید، به دلیل پیش ساخته بودن چربی گیر، حتما باید به اندازه و ابعاد آن دقت کرد و بر اساس نیاز خود آن را خریداری نمود زیرا اگر چربی‌گیر پلی اتیلنی کوچکتر از ابعاد مورد نظر باشد، مقداری از فاضلاب ورودی از آن عبور میکند و چربی از آن خارج میشود. سرعت آب فاضلاب ورودی به چربی گیر و سرعت خروج آب تصفیه شده از آن بسیار اهمیت دارد. در ساعتهایی از شبانه روز که فاضلاب بیشتری تولید میشود، لازم است که چربی گیر از پس تصفیه فاضلاب تولید شده برآید و جریان ورودی باید با جریان خروجی آب تصفیه شده تنظیم باشد تا فاضلاب در پشت چربی گیر تلنبار نشود.

بنابراین ضروری است که مهندسان و بازرسان بهداشت تخمین درستی از فاضلاب تولیدی در اوج تولید داشته باشند تا بتوانند چربی گیر با حجم مناسب و بهترین بهره‌وری را تهیه کنند.

در جدول زیر طول و قطر و حجم چربی گیرهای استاندارد افقی شرکت نشاگستر پردیس که با بالاترین کیفیت مواد اولیه تولید می‌شوند، آمده است. علاوه بر این سایزهای استاندارد، نشاگستر پردیس توانایی تولید چربی گیرهای پلی اتیلنی سفارشی دفنی و غیردفنی تا حجم 100 مترمکعب و قطر 3.5 متر را دارد.

حجم چربی گیر(مترمکعب)

قطر چربی گیر(متر)

طول چربی گیر (متر)

1

1

1.3

2

1.2

1.8

3

1.2

2.65

4

1.2

3.6

5

1.4

3.3

6

1.4

3.9

7

1.4

4.6

7

1.6

3.5

8

1.6

4

10

1.6

5

12

1.6

6

13

1.8

5.15

14

1.8

5.5

15

1.8

5.9

18

2

5.75

20

2

6.4

25

2

8

25

2.5

5.1

30

2.5

6.2

40

2.5

8.2

45

2.5

9.2

50

2.5

10

60

2.5

12.3

درخواست مشاوره محصول