سال‌های زیادی است که در سراسر جهان استفاده از لوله‌های پلی اتیلن رواج پیدا کرده و جایگزین مناسبی برای لوله‌های فولادی است. طبق یک بررسی آماری تنها ۲۵ درصد از هزینه‌های صرف شده در ایجاد سیستم‌های لوله فولادی برای راه‌اندازی شبکه‌های لوله پلی اتیلن کافی است. همچنین بررسی‌ها نشان داده لوله‌های پلی اتیلن سنگین یا همان HDPE کارایی بیشتری نسبت به لوله‌های فولادی دارند. چیزی که مشخص است این است که کاربرد مطلوب این دسته از لوله‌ها در مکان‌های گوناگون به اثبات رسیده است و از آن‌ها در سطح زمین، زیر خاک، سطح دریا، انتقال آب آشامیدنی، انتقال فاضلاب، پسماندهای خطرناک و… استفاده می‌شود. در ادامه با این مقاله از وبسایت «نشاگستر پردیس» که تحت عنوان «مزایای استفاده از لوله‌های پلی اتیلن نسبت به لوله‌های فولادی» ارائه می‌شود، همراه باشید تا شما را با نکات جالبی آشنا کنیم:

مهم‌ترین ویژگی‌های لوله پلی اتیلن نسبت به لوله فولادی

در روند تولید لوله‌های پلی اتیلن آثار مخربی به محیط زیست وارد نمی‌شود. در ضمن لوله پلی اتیلن در برابر میکرو ارگانیسم‌ها مقاومت بالایی دارد و به عنوان یک لوله مناسب برای محیط زیست معرفی می‌شود. این مسئله درست برخلاف لوله فولادی است که باتوجه به ترکیب اکسیژن با هوا و زنگ‌زدگی لوله فولادی می‌تواند به محیط زیست آسیب برساند. جالب است بدانید ساختار پلی اتیلن بسیار ساده‌تر از تمام پلیمرهای تجاری است و نوع سبک و سنگین آن خواص و کاربردهای گوناگونی دارد. لوله‌های پلی اتیلن از مقاومت قابل توجهی در برابر موادشیمیایی آلی و غیرآلی برخوردار هستند و این درحالی است که لوله‌های فولادی مقاومت چندانی در برابر موادشیمیایی از خود نشان نمی‌دهند.

لوله‌های پلی اتیلن استحکام کششی خوبی هم دارند و زمانی که فشار زیاد از داخل و خارج به آن‌ها وارد شود، مولکول‌های لوله امکان جدا و آزاد شدن از یکدیگر را پیدا می‌کنند که این مسئله باعث کم شدن تنش مورد نیاز برای تغییرشکل و جلوگیری از شکست آن می‌شود. فرمول شیمیایی که در مواد اولیه لوله‌های پلی اتیلن به‌کار می‌رود، این قابلیت را دارد که نیروی بیشتری را قبل از پارگی تحمل کند و همین موضوع باعث شده تا در پروژه‌های زیرزمینی و یا زمین سخت و ناصاف از این لوله‌ها استفاده شود. در هنگام بکارگیری لوله‌های فولادی و لوله‌های پلی اتیلن توجه به ویژگی‌های بستر پروژه اهمیت بسیار زیادی دارد.

برای لوله‌های فولادی وضعیت خاک و قرارگیری لوله درون آن و بستر خاک که باید صاف و بدون سنگ ریزه باشد، اهمیت بسیار زیادی دارد. اما به دلیل استحکام لوله‌های پلی اتیلن، کف مسطح بدون خاک‌ریزی و یا کف مسطح با خاک‌ریزی سبک برای بسیاری از کاربردها در مورد لوله‌های پلی اتیلن کافی هستند. علاوه‌ بر همه موارد گفته شده لوله پلی اتیلن بسیار ارزان‌تر و به‌صرفه‌تر از لوله‌های فولادی هستند و در حین کار نشتی ندارند.  همچنین ویژگی مفید دیگر لوله‌های پلی اتیلن نسبت به لوله‌های فولادی کاهش هزینه حمل‌ و نقل به علت وزن سبک آن‌ها است.

لوله‌های پلی اتیلن سنگین اگر از طریق جوش‌های فیوژن به یکدیگر متصل شوند، در برابر زلزله مقاومت خوبی دارند و برای مناطق زلزله‌خیز توصیه می‌شوند. بررسی‌های محققان نشان داده است که میزان ترمیم مورد نیاز بعد از زلزله در لوله‌های پلی اتیلن بسیار کمتر از لوله‌های فولادی است و استفاده از آن‌ها در انجام پروژه‌ها ریسک کمتری دارد. درضمن صاف و صیقلی بودن جداره داخلی لوله‌ها، عایق بودن در برابر حرارت، سهولت طریقه اتصال آن‌ها به هم و عدم نیاز به ماشین آلات سنگین و حجیم جهت نصب و جوشکاری هم از دیگر مزایای لوله پلی اتیلن نسبت به لوله‌های فولادی است.

مزایای لوله پلی اتیلن سنگین

لوله پلی اتیلن سنگین از ماده‌ای به‌نام ویسکو الاستیک ساخته شده و رفتاری خَزشی از خود نشان می‌دهد که بر اثر گذشت زمان دچار تغییر شکل می‌شود. چنین واکنشی حتی در دمای معمولی و فشار کم هم شکل می‌گیرد و مانند دیگر پلاستیک‌ها، خواص مکانیکی پلی اتیلن به سه پارامتر زمان، حرارت و فشار بستگی دارد. به همین خاطر در محاسباتی که برای طراحی لوله انجام می‌شود، همیشه مقدار خواص مکانیکی به وسیله آزمایش‌های دقیق تعیین و در فاکتور ایمنی تقسیم می‌شود. زمانی که لوله‌های پلیمری تحت فشار بارهای خارجی و داخلی قرار می‌گیرند، دچار تغییر شکل می‌شوند که این موضوع با نام خزش در لوله‌های پلیمری حائز اهمیت بسیار است. همچنین بارگذاری خمِشی و مقاومت فشاری و سازگاری با محیط زیست هم از دیگر مزایای لوله پلی اتیلن سنگین است.

مهمترین مزیت لوله پلی اتیلن کاروگیت و اسپیرال

اما یکی از مهم‌ترین مزایای لوله‌های پلی اتیلن (کاروگیت و اسپیرال) مقاومت آن‌ها در برابر مواد شیمیایی است. پلی اتیلن ساختار بسیار ساده‌ای دارد، به‌طوری که می‌توان گفت ساده‌تر از تمام پلیمرهای تجاری است. یک مولکول پلی اتیلن زنجیر بلندی از اتم‌های کربن است که بر هر اتم کربن آن دو اتم هیدروژن چسبیده است. تفاوت خواص پلی اتیلن نوع سبک و سنگین به اندازه‌ای است که کاربردهای آن‌ها را کاملا متفاوت می‌کند و می‌توان آن‌ها را از دو خانواده گوناگون درنظر گرفت. لوله‌های پلی اتیلن مقاومت بسیار زیادی در برابر مواد شیمیایی آلی و غیر آلی دارند و به‌همین خاطر از فروش بالایی هم برخوردار هستند.

لوله پلی اتیلن دوجداره از زمانی که خطوط تولید آن شروع به کار کرده تا به امروز، در انواع مختلفی دیده شده است. به سبب کارایی بالا و مشخصه‌های منحصر به فردی که این لوله‌ها دارند، مورد توجه قرار گرفته‌اند. مقاومت در برابر خوردگی الکترولیتی یکی از خاصیت‌های لوله پلی اتیلن است که زمانی موثر واقع می‌شود که این لوله‌ها در مجاورت آب دریا قرار می‌گیرند؛ زیرا ترکیب هوا و آب دریا برای لوله‌های فلزی سبب خوردگی شدید می‌شود و لوله‌های پلی اتیلن در برابر این خوردگی مقاوم هستند.

سخن آخر

آن چه که در این مقاله به آن اشاره کردیم توضیحات مختصری است راجع به مزایای استفاده از لوله‌های پلی اتیلن نسبت به لوله‌های فولادی که در صنایع مختلف کاربرد دارد. علاوه‌بر مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم می‌توان به ویژگی‌های دیگر لوله‌های پلی اتیلن مانند مقاومت در برابر اشعه UV خورشید، خصوصیت هیدرولیکی بسیار مناسب، هزینه پایین تعمیرات و نگهداری، و اتصال محکم و بدون نشتی و در عین حال منعطف اشاره کرد. البته در مقایسه مزایای لوله‌های پلی اتیلن با لوله‌های فولادی می‌توان از معایب آن صرف نظر نمود چرا که برای رفع هر کدام از آن‌ها راه حلی وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و آگاهی از ویژگی‌های مثبت لوله‌های پلی اتیلن دوجداره می‌توانید با همکاران ما در واحد فروش و بازرگانی تماس حاصل فرمایید.

5/5 - (1 امتیاز)