کسانی که در زمینه فعالیت‌های صنعتی مشغول به‌ کار هستند حتما نام واشر EPDM به‌ گوششان خورده است. واشر EPDM در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و مزایای بسیار زیادی دارد. اگر بخواهیم در یک تعریف ساده این محصول را معرفی کنیم باید بگوییم واشر EPDM یک پلیمر مصنوعی است که از ترکیب اتیلن و پروپیلن ساخته شده است. این واشر دارای ویژگی‌های منحصر به فرد و مزایای گوناگون از جمله مقاومت در برابر ساییدگی، جریان الکتریکی، اشعه فرابنفش خورشید، محلول‌های نمکی و غیره است. برای آشنایی بیشتر با واشر EPDM، نحوه ساخت، کارکرد و مزایای آن تا انتهای این مقاله با نشاگستر پردیس همراه باشید:

لاستیک EPDM مخفف عبارت Ethylene Propylene diene Monomer Rubber است. EPDM نوعی لاستیک ترکیبی است که همه خواص لاستیک طبیعی را دارد. این لاستیک می‌تواند به مقدار زیادی کش بیاید و دوباره به حالت اصلی خود بازگردد. این درحالی است که هیچ‌گونه تغییری در شکل دائمی آن ایجاد نمی‌شود. لاستیک EPDM در طیف وسیعی از صنایع کاربرد دارد و این کاربرد به‌دلیل مقاومت بسیار خوبی است که در برابر عوامل محیطی مانند ازن، UV و شرایط آب و هوایی مختلف از خود نشان داده است. در واقع می‌توان گفت زمانی که به یک ماده لاستیکی نیازمند هستید که هم مقاومت بسیار خوبی در برابر آب و هوا و گرما داشته باشد و هم قیمت آن مقرون به‌صرفه باشد، EPDM یک انتخاب مناسب است. این نوع لاستیک یک جایگزین مناسب و ارزان برای سیلیکون است و در استفاده طولانی مدت دوام زیادی دارد.

تاریخچه

برای اولین بار کائوچوی اتیلن – پروپیلن در سال ۱۹۶۲ در ایالات متحده و در مقادیر بسیار اندک و محدود تجاری به بازار عرضه شد. حدود سال‌های ۱۹۵۴ و ۱۹۶۰ مقادیر کم آن در آزمایشگاه‌های ایتالیا و ایالت متحده آمریکا ساخته شده بود. اگرچه تولید تجاری آن در سال ۱۹۶۳ آغاز شد، اما کائوچوی اتیلن – پروپیلن اکنون دارای بالاترین ضریب و میزان رشد است. کائوچوی اتیلن – پروپیلن را عموما EPDM می‌نامند. جالب است بدانید این نامگذاری از طرف انجمن آمریکایی آزمون مواد (ASTM)، انیستیتوی بین‌المللی تولیدکنندگان کائوچوی مصنوعی و سازمان استانداردهای بین المللی به‌عنوان یک قرارداد پذیرفته شده است. EPDM یک محصول پرمصرف و قابل واکنش با گوگرد است که در مولکول‌های آن درصد کمی از یک مونومر DN علاوه‌ بر پروپیلن و اتیلن وجود دارد.

کاربرد واشر EPDM

لاستیک EPDM یکی از پرمصرف‌ترین لاستیک‌هایی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. صنایع مختلف در سراسر جهان با توجه به خصوصیات متنوع EPDM، آن را در محصولات خود به کار می‌‌برند. این جنس از لاستیک به‌صورت نوار، ورق، واشر و غیره تولید می‌شود و در بازار موجود است. یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی که در آن از انواع واشر EPDM استفاده می‌شود صنعت آب و فاضلاب است. در این صنعت برای آب‌بندی لوله و همین‌طور در پکیج تصفیه فاضلاب از این لاستیک به‌عنوان واشر استفاده می‌شود. EPDM از هرگونه نشتی در این سیستم‌ جلوگیری می‌کند و معمولا شرکت‌‌های تولیدکننده لوله و مخزن به‌سراغ آن می‌روند.

ویژگی‌های منحصر به فرد EPDM

اتیلن پروپیلن داین مونومر مقاومت بسیار بالایی در برابر عوامل محیطی به خصوص ازن دارد که دلیل این مسئله اشباع بودن زنجیره اصلی این پلیمر است. این پلاستیک مقاومت بالایی در برابر موادشیمیایی، فرسودگی، پارگی و مواد ساینده دارد. EPDM مقاومت مطلوب و انعطاف خوبی در دماهای بالا و پایین از خود نشان می‌دهد. از دیگر ویژگی‌های پلاستیک EPDM می‌توان به الاستیسیته زیاد و پایداری حرارتی بسیار خوب اشاره کرد. این پلاستیک در برابر حلال‌های الیفاتیک، آروماتیک و هیدروکربن‌های کلرینه ضعیف است. ولی در برابر حلال‌های قطبی مانند الکل‌‌ها و کتن‌‌ها مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد. همچنین EPDM تنها الاستومری است که قابلیت لاستیکی و عایق بودن خود را در برابر توان ۶۰KV در کابل‌ها حفظ می‌کند.

از خواص بسیار مهم لاستیک EPDM می‌توان به تغییر وزن مولکولی که با تغییر کاتالیزوری در طول واکنش استفاده می‌شود، اشاره کرد. همانطور که در بالا هم گفته شد، EPDM در برابر ازن مقاومت بسیار بالایی دارد و این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که شاخه اصلی پلیمر اشباع شده و شاخه فرعی دارای پیوند دوگانه باشد. کشسانی بالای این پلاستیک، مقاومت در برابر حرارت، چگالی بسیار پایین و مقاومت الکتریکی از ویژگی‌های مهم این پلیمر پرمصرف است. درضمن واشر EPDM در برابر اسید و باز مقاومت بالایی دارد، ولی در برابر روغن‌های غیرقطبی حساس است. EPDM هدایت الکتریکی بسیار پایین دارد و قیمت آن از سیلیکون ارزان‌‌تر است. این پلاستیک در دمای پایین ۲۰- تا ۶۰- درجه فارنهایت (معادل  ۲۹- تا ۵۹- درجه سانتی گراد) و در دمای بالا تا ۳۵۰ درجه فارنهایت (۱۷۷ درجه سانتی گراد) مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در برابر پرتوهای فرابنفش و تغییرات آب‌وهوایی مقاومت می‌کند.


همچنین بخوانید: ساخت و تولید سپتیک فاضلاب – سپتیک تانک – مخزن سپتیک


آنالیز EPDM

میزان اتیلن در زنجیره سازنده پلیمری حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد است. انواع تجاری EPDM بین 55 تا ۷۵ درصد اتیلن مصنوعی دارد که می‌تواند الاستومرهای مختلفی را به‌وجود آورد. چیزی که بیشتر در این زمینه جلب توجه می‌کند این است که نقش اصلی پروپیلن در این ماده کوپلیمری، نظم زنجیره پلی اتیلنی را برهم بزند و آن را دچار شکست نماید در نتیجه این کار باعث می‌شود که پخت گوگردی این ترکیب آسان شود. به این صورت که اگر هیدروژناسیون روی زنجیره لاستیک به صورت طبیعی انجام گیرد، کوپلیمر به‌صورت یک درمیان از لاستیک اتیلن – پروپیلن به وجود می‌آید و چون از طرفی زنجیره همین کوپلیمر اشباع شده امکان پخت گوگردی را به وجود نمی‌آورد. با اضافه شدن مونومر سوم به ساختار مولکولی و قرار گرفتن آن در حالت جنبی نسبت به زنجیر اصلی، قابلیت پخت ایجاد می‌شود. از دیگر نکات قابل توجه این است که این ماده قابلیت عایق بودن خود را در داخل کابل‌ها تا ۶۰KV حفظ کرده و این قابلیت لاستیکی را از دست نمی‌دهد. به همین دلیل به عنوان پوشش سیم و کابل در تولیدات مختلف به کار می‌رود.

 

کاربرد EPDM در صنعت آب و فاضلاب

یکی از مهم‌ترین کاربردهای واشر EPDM در صنعت آب و فاضلاب است. در این صنعت برای آب‌بندی از لاستیک EPDM به‌عنوان واشر استفاده می‌شود. در واقع می‌توان گفت برای جلوگیری از هرگونه نشتی در این سیستم گسترده و بسیار مهم باید از موادی استفاده شود که برای مدت زمان طولانی دوام بالایی داشته باشند. سال‌های زیادی است که شرکت‌های تولیدکننده سیستم‌های آب و فاضلاب و لوله دوجداره از واشر EPDM در تولید محصولات خود استفاده می‌کنند. این پلاستیک در برابر مواد شیمیایی و دما مقاومت زیادی دارد.

ضخامت واشرهای EPDM

ضخامتی که برای واشر EPDM تعیین می‌شود، بین ۱ تا ۱۲ میلی‌متر متغیر است. می‌توان گفت ضخامت واشرهای EPDM می‌تواند ۱mm، ۱٫۵ mm، ۲ mm، ۳ mm، ۴ mm، ۵ mm، ۶ mm، ۱۰ mm   باشد. هرکدام از این واشرها باتوجه به کاربرد و میزان مواد اولیه، در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند. شرکت‌های تولیدکننده این واشرها، ابعاد و ضخامت‌های مختلفی از واشر EPDM را روانه بازار می‌کنند. باتوجه به ضخامت هرکدام از  واشرها، از آن‌ها برای آب‌بندی، جلوگیری از لرزش و همچنین کاربردهای الکتریکی استفاده می‌شود.

کلام آخر

آن چه که در این مقاله به آن اشاره شد، آشنایی مختصری بود با واشرهای EPDM که در صنایع مختلف از جمله آب و فاضلاب از آن استفاده می‌شود. واشرهای EPDM کیفیت بالایی دارند و قیمت آن‌ها بسیار مقرون‌بصرفه است. درمیان پلیمرهای مختلفی که در سراسر جهان تولید می‌شود، EPDM جایگاه ویژه‌ای دارد. این واشرها می‌توانند تعادلی عالی بین هزینه و کارایی ایجاد نمایند و به‌همین خاطر است که صنایع مختلف در تلاش هستند تا از EPDM در تولید محصولات خود استفاده نمایند.

شرکت نشاگستر پردیس یکی از اولین تولید کنندگان لوله پلی اتیلن دوجداره و لوله کاروگیت در ایران است که از سال 1377 فعالیت خود را آغاز کرده است. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره و قیمت این محصولات با شماره 22358474-021 تماس حاصل کنید.

4.7/5 - (4 امتیاز)