با گسترش شهرها و به روزرسانی شبکه آبرسانی، بسیاری از مردم در سراسر جهان برای بیرون راندن پساب‌های به‌وجود آمده، به ساختن شبکه‌های دفع فاضلاب پرداختند. وجود این سیستم تاثیر بسیار زیادی در پایین نگه داشتن سطح آب‌های زیرزمینی دارد و از طرف دیگر نفوذ سیالات به عمق خاک می‌تواند ضربات جبران‌‌ناپذیری به تاسیسات زیرزمینی وارد نماید. خوردگی، زنگ‌زدگی و آلودگی خاک یکی از مهم‌ترین دلایل جمع‌آوری آب و فاضلاب صنعتی است که با استفاده از لوله پلی اتیلن دوجداره کاروگیت صورت می‌گیرد و به این ترتیب از انتقال انواع آلودگی‌ها به محیط زیست جلوگیری می‌کند. در این مقاله از وبسایت «نشاگستر پردیس» که تحت عنوان «کاربرد لوله پلی اتیلن در سیستم انتقال فاضلاب» ارائه می‌گردد، نکات قابل توجهی در این زمینه به شما ارائه می‌دهیم. پس تا انتها با ما همراه باشید:

همانطور که در بالا اشاره کردیم، دفع فاضلاب از محیط زیست همواره یکی از چالش‌های جوامع مختلف بوده است. سال‌های زیادی است که به‌کارگیری لوله پلی اتیلن در سیستم انتقال فاضلاب به این مسئله کمک شایانی کرده است. به‌سبب وجود آلودگی و باکتری‌ها در فاضلاب و فعالیت‌های مربوط به آن‌، ترکیبات خورنده و بدبویی مانند گاز هیدروسولفور تشکیل می‌شود که وجود آن‌ها باعث می‌شود تا یک طراحی دقیق و مهندسی شده برای خطوط انتقال فاضلاب مورد نیاز باشد. لوله‌هایی که از جنس پلی اتیلن ساخته می‌شود و در سیستم فاضلاب به کار می‌روند، حاصل ترکیب اتم‌های کربن و هیدروژن هستند و پیوند مولکولی قدرتمندی با یکدیگر دارند. بیشترین کاربرد لوله پلی اتیلن دوجداره در صنعت فاضلاب است. در ادامه توضیح مختصری راجع به مزایا و کاربرد لوله‌های دوجداره پلی اتیلن فاضلابی ارائه می‌دهیم:

مزایای استفاده از لوله‌های پلی اتیلن فاضلابی

استفاده از سیستم انتقال فاضلاب برای جمع‌آوری آب‌های سطحی و فاضلاب‌های صنعتی اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که نفوذ سیالات به عمق خاک می‌تواند ضربات جبران‌ناپذیری به پایه‌ها و تاسیسات زیرزمینی وارد کند. به‌همین خاطر استفاده از لوله‌های پلی اتیلن و اتصالات پلی اتیلن با خواص ضدخوردگی و مقاومت در برابر انواع آلودگی‌های شیمیایی راه حل مناسبی برای جمع‌آوری و انتقال سیالات است. انتقال فاضلاب شهری توسط لوله‌های دفنی در زیر زمین انجام می‌شود. لوله‌های کاروگیت و لوله‌های اسپیرال پلی اتیلن به سبب طراحی با مقاومت حلقوی مناسب، فشارهای وارد شده در زیر زمین را به‌خوبی تحمل می‌کنند. همچنین این لوله‌ها از نظر مشخصات فنی سبک‌تر از لوله‌های پلی اتیلن تک جداره هستند و همین مسئله کار را راحت‌تر کرده است. درضمن طراحی مناسب لوله‌های پلی اتیلن فاضلابی باعث کاهش قیمت لوله و در نهایت هزینه کمتر انتقال فاضلاب می‌شود. ‌

لوله‌های پلی اتیلن فاضلابی

این لوله‌ها معمولا از پلی اتیلن با چگالی بالا ساخته می‌شوند و به دلیل عبور سیالات از این لوله‌ها، اتصالات آن هم دارای استحکام کافی است. اگرچه هنگامی که از مواد پلی اتیلنی با چگالی بالا استفاده می‌شود، میزان انعطاف‌پذیری لوله و اتصالات کاروگیت فاضلاب تا حدی کاهش می‌یابد، ولی در مقابل کیفیت محصول بالا رفته و طول عمر آن را تضمین می‌کند. جالب است بدانید انجمن جهانی لوله‌های پلاستیکی اعلام کرده است که لوله‌های پلی‌اتیلن به سبب وزن کم، استحکام بالا، عدم نشتی و آسانی حمل‌و‌نقل جایگزین بسیار مناسبی برای لوله‌های فلزی و بتنی هستند. لایه بیرونی لوله کاروگیت پلی اتیلن دوجداره، به‌شکل حلقه حلقه و لایه داخلی کاملا صاف و صیقلی ساخته می‌شود. دلیل اصلی صیقلی بودن لایه داخلی این اتصالات رسوب نکردن مواد جامد در داخل لوله است؛ زیرا سیالاتی که در فاضلاب قرار دارند، معمولا مواد ریز جامدی را با خود حمل می‌کنند که در صورت رسوب باعث خرابی لوله می‌شوند.

لوله‌ها و اتصالات پلی اتیلن به اندازه کافی انعطاف‌پذیری دارند و در مواجهه با اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی مانند رانش زمین، زلزله و غیره خطر شکست آن‌ها به‌طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. برای جریان‌های ثقلی فاضلابی ضخامت دیواره لوله طبق فشارهای خارجی تحمیل شده توسط بار زمین و بار ترافیک تعیین می‌شود. برای درک بهتر چنین مواردی، بر روی لوله‌های پلی اتیلن فاضلابی با انعطاف بالا، باید ویژگی‌های منحصر به فرد مواد ویسکوالاستیک را در نظر گرفت.

 

کاربرد لوله‌های فاضلابی پلی اتیلن در جمع‌آوری انواع فاضلاب

لوله‌های پلی اتیلن که در سیستم انتقال فاضلاب مورداستفاده قرار می‌گیرند از جنس پلیمر هستند. چیزی که مشخص است این است که ضخامت بالا، نصب بسیار آسان، دوام طولانی و تحمل فشار بسیار زیاد از جمله بارزترین ویژگی‌ لوله‌های پلی اتیلن مخصوص حمل فاضلاب است. درضمن لوله‌های فاضلاب پلی اتیلن به‌صورت کاملا غیرسمی تولید می‌شوند و برای همین در آینده مشکلات زیست محیطی ایجاد نمی‌کنند. همچنین به‌دلیل راندمان و بهره‌وری بالا و قیمت بسیار مناسب، لوله‌های پلی اتیلن جزو پرکاربردترین لوله‌ها در جمع‌آوری انواع فاضلاب شهری و صنعتی هستند. لوله‌های پلی اتیلن به‌سبب ویژگی‌های مثبت فراوانی که دارند، یک انتخاب مناسب برای مصارف خانگی هم به حساب می‌آیند. بسیاری از افراد برای آن‌که از آسیب‌دیدگی لوله حمل فاضلاب جلوگیری کنند، به سراغ لوله‌های پلی اتیلن می‌روند.

اما یکی از خطرناک‌ترین فاضلاب‌ها که چالش‌های زیادی را برای صنایع مختلف و همین‌طور محیط زیست به‌وجود آورده، فاضلاب صنعتی است. این فاضلاب از کارخانجات صنعتی و تولیدی‌های مواد شیمیایی به وجود می‌آید و اگر لوله‌های انتقال‌دهنده آن مقاوم نباشد، خیلی زود سبب از دست رفتن استحکام لوله می‌شوند. کاربرد لوله‌های فاضلابی پلی اتیلنی در دفع فاضلاب‌های صنعتی و انتقال آن‌ها بسیار زیاد است و از آنجایی که این لوله‌ها اکسیده نمی‌شوند، مقاومت بسیار بالایی دارند و می‌توان برای انتقال فاضلاب‌های صنعتی از آن‌ها استفاده کرد. در ضمن اگر از نوع استاندارد لوله‌های پلی اتیلن برای انتقال مواد صنعتی استفاده شود می‌توان انتظار داشت که تا سال‌های طولانی نیازی به تعویض این لوله‌ها نیست. علاوه بر موارد گفته شده می‌توان از لوله‌های پلی اتیلن فاضلابی برای انتقال آب‌های سطحی ناشی از بارندگی که اغلب دارای شن و ریگ‌های مختلف است و حتما باید در محیطی ایزوله قرار بگیرد، استفاده کرد.

جمع‌بندی

در این مقاله که تحت عنوان «کاربرد لوله پلی اتیلن در سیستم انتقال فاضلاب» در اختیار شما قرار گرفت، سعی شد تا اطلاعات مفیدی راجع‌ به کارکرد لوله‌های پلی اتیلن در صنایع مختلف به شما ارائه شود. امروزه در همه جای دنیا استفاده از این لوله‌ها رواج دارد و به سبب ویژگی‌های مثبت گفته شده مورد اطمینان مهندسین حوزه آب و فاضلاب است. در صورتی که تمایل دارید تا سایزهای مختلف لوله‌ دوجداره پلی اتیلن کاروگیت را تهیه کنید، این امکان برای شما فراهم است تا با همکاران ما در واحد بازرگانی و فروش نشاگستر پردیس تماس حاصل فرمایید.

5/5 - (2 امتیاز)